dinsdag 1 april 2008

Pakdiefoto 'gepakt'




Wat is dit?
Dit artikel bespreekt de handelwijze van het bedrijf Pakdiefoto. Zij trekken het land door en fotograferen uw kind in supermarkten en bij evenementen. Een tijdje later kunt u de afgedrukte foto's bekijken en kopen. Tot zover is er niks aan de hand. Het gaat echter vaak mis wanneer u nabestellingen koopt. Deze dient u vooruit te betalen waarna enkele weken later met grote regelmaat verkeerde foto's van andere kinderen of foto's van inferieure kwaliteit verstuurd worden. Als u deze foute foto's vervolgens terug stuurt en vraagt om uw geld terug wordt er niet gereageerd of worden er loze beloftes gedaan.

Waarom dit bericht?
Na mijn slechte ervaringen ging ik zoeken en kwam ik uit op het forum van jonge ouders: www.babybrabbel.net
Lees de ervaringen van jonge ouders met Pakdiefoto zelf hier.

Nadat ook bij mij slechte nabestellingen geleverd door Pakdiefoto heb ik e.e.a. uitgezocht en kwam ik op Babybrabbelnet. Omdat ik uiteindelijk wel mijn geld van de nabestellingen terug kreeg (na 4 maanden en veel loze beloftes via de telefoon) wil ik hier even kwijt welke weg ik bewandeld heb met de hoop dat anderen dit lezen en er mee gebaat zijn. (Babybrabbelnet heeft me helaas zonder motivatie voor het leven gebanned toen ik ditzelfde artikel in het forum onder de afdeling 'financiel' zette. Erg jammer want dáár speelde de discussie juist en dit artikel bevat geen onwaarheden of beledigingen).

Wat deed ik?
Ik heb via Whois de eigenaar van het domein www.pakdiefoto.com achterhaald. HELAAS ZIJN DE GEGEVENS VALS. De mevrouw aan de ander kant van de lijn weet van niets. Aangezien er via email naar Pakdiefoto niet gereageerd wordt op vragen, of loze beloftes worden gemaakt heeft emailen alleen zin om een dossier op te bouwen. Scheld niet in de mail, blijf redelijk, geef ze een termijn (1 week is redelijk) om uw geld terug te storten. Stuurt u wel de foute foto's retour! (Eventuel aangetekend). Blijft terugave van uw geld uit dan wordt het tijd voor actie.

Er zijn twee wegen: Neem contact op met de eigenaar van de supermarkt waar u de foto's hebt laten maken. Pakdiefoto wordt vaak ingeschakeld via derden (in mijn geval door supermarkt-leverancier tijdens een actie van de supermarkt). Maak netjes uw ongenoegen kenbaar aan de eigenaar van de supermarkt en toon eventueel de eenzijdige correspondente of loze beloftes. Het laatste dat hardwerkende supermarkteigenaren willen is een klant die is belazerd in hun supermarkt. Ze kunnen u het telefoonnummer van de contactpersoon geven of het algemene klacht-nummer van de supermarkt-keten.

De directe weg
Pakdiefoto overtreed de wet. Wanneer een bedrijf goederen of diensten aanbied via het internet DIENEN ZIJ TELEFONISCH BEREIKBAAR TE ZIJN. Per telefoon en fax. Juist om aanspreekbaar te zijn in geval van oplichtings- praktijken of niet- of slecht geleverde diensten en goederen. De praktijken van Pakdiefoto zijn een economisch delict zoals beschreven in de wet en Pakdiefoto loopt het risico op een bestuurlijke boete tot 60.000 (artikel 3:15d BW). Meer informatie over zaken doen via internet hier.

Pakdiefoto heeft geen contactgegevens behalve email op de officiële site waarop niet of slecht gereageerd wordt. Gelukkig is er Google waar u het adres en het mobiele nummer kunt lezen waarmee Pakdiefoto zaken doet. Dit is door Pakdiefoto zelf ingevuld en gepubliceerd in Google Maps, Afdeling Bedrijven en de link van dit BEDRIJF kan en mag ik dus hier vermelden, net zoals andere bedrijven die zichzelf in Google hebben vermeld om gevonden te worden. Omdat het hier een bedrijf betreft zijn de gegevens openbaar en door iedereen te vinden die weet waar hij zoeken moet.

Via Google De adres- en telefoongegevens van het bedrijf Pakdiefoto:
Ga naar http://maps.google.nl/ klik op de oranje bedrijven tab onder het zoekvenster, vul bij 'wat' in pakdiefoto en bij 'waar' Delfzijl (GR).

UPDATE! Babybrabbelnet, "De site voor jonge ouders" achtte het belang van Pakdiefoto groter dan dat van hun bezoekers, jonge ouders en heeft Pakdiefoto naar aanleiding van mijn verwijderde bericht geattendeerd dat hun bedrijfsgegevens door jonge (benadeelde) ouders te vinden zijn via Google Maps. Dit was de enige manier voor benadeelde moeders en vaders om hun recht te halen! Gelukkig had ik reeds een screenshot gemaakt:



Ik hoop van harte hiermee andere jonge ouders van dienst te zijn geweest die dezelfde slechte ervaringen hebben met Pakdiefoto als ikzelf. Zoals gezegd de eerste foto's zijn prima. Ga je vervolgens nabestellen dan gaat het mis. Maar dan heb je reeds tientalen of enkele honderden euro's vooruit betaald en geeft Pakdiefoto geen gehoor. Ik verwacht dat Pakdiefoto n.a.v. dit artikel zelf contactgegevens op hun site plaatst, ophoud met het overtreden van de wet en simpelweg hun zaakjes regelt.

Tenslotte
Alle informatie vermeld in dit artikel is binnen het kader van de Wet bescherming Persoonsgegevens, de Wet Koop op afstand en de We Elektronische handel. Dit is door elke lezer te controleren met behulp van de links in ditzelfde artikel.

12 opmerkingen:

Vasthoudertje zei

Enkele reacties van jonge ouders:

"Ik heb ook foto's laten maken bij pakdiefoto.. Ze zijn inderdaad niet geweldig maar ach.. het is wel van 'onze'kleine, en er zitten wel een paar leuke bij.

Alleen nu heb ik eind juni nabestellingen geplaatst, geld over gemaakt en wat dachten jullie?? Geen nabestellingen ontvangen. De website is heel moeilijk te vinden.. !knip! Heb nu wegens gebrek aan een telefoonnummer maar weer een e-mail verstuurd en anders laat ik het geld maar terug boeken door de bank. Ik houd jullie op de hoogte, maar eerlijk gezegd heb ik er geen goeg gevoel bij."

Vasthoudertje zei

Heb ook foto's door hun laten maken,niet echt geweldig.
Veel nabesteld betaalt maar niks ontvangen.

Vasthoudertje zei

Ik heb ook foto's laten maken bij pak die foto en heb maar de helft van mijn nabestelling ontvangen en ook nog eens helemaal verkreukeld. Ik ben natuurlijk laaiend en ben drastisch op zoek naar manieren om contact te krijgen en mijn geld terug te eisen. Als iemand nog tips heeft..

Vasthoudertje zei

We zijn nu 2 maanden verder en natuurlijk heb iknog steeds helemaal niets gehoord, zonnet nog maar een mail gestuurd...

ik ben er ook behoorlijk ziek van..

En als ik die man in de supermarkt hier tegen kom dan spreek ik hem aan wil hij niet meewerken dan ga ik iedereen die foto's bij hem laat maken vertellen dat ze vooral geen foto's moeten afnemen daar er toch niets van deugd!!
Ik wil mijn geld terug!

Vasthoudertje zei

de bank kan helaas niets doen. Kan eventueel wel Rechtsbijstand inschakelen, maar das ook weer zo'n gedoe!

Ik word hier echt heel verdrietig van.

Vasthoudertje zei

Ik heb meneer Haasewinkel nog niet te pakken gekregen, maar ik blijf proberen.
Heb inmiddels alweer een mailtje gestuurd en te horen gekregen dat als ik mijn geld terug wil, ik maar moet wachten tot TNT-post de schade vergoed.Mailtje is van twee maanden geleden, en nog niets gehoord!!
De eigenaresse van de winkel waar pakdiefoto gebruik van maakte heeft ook foto's laten maken van haar eigen kinderen. Tot haar grote verbazing kreeg ze als nabestelling foto's van wildvreemde kinderen toegestuurd!! Lekker bedrijfje wel.....

Vasthoudertje zei

CONSUMENTENBOND FORUM:
Wel eens van PakDieFoto gehoord? Nee, houden zo. PakDieFoto is een bedrijfje dat in supermarkten ed foto's maakt van uw kinderen. Zover niets aan de hand. Maar dan, als u besluit foto's na te bestellen, krijgt u halve bestellingen of volledig verkreukelde foto's of foto's van wildvreemde kinderen of, in het ergste geval, helemaal niets. Ze vragen u wel om netjes van te voren geld over te maken en laten u dan met lege handen achter.
Wanneer je dan om een reaktie vraagt , wordt er aangeboden om een nieuwe set foto's te sturen. Ik persoonlijk vond dat een behoorlijk risico en heb bedankt.Nu drie maanden na de besteldatum heb ik nog steeds mijn geld niet terug. Mochten er mensen zijn die deze ervaring met PakDieFoto delen dan hoor ik dat graag.

http://www.consumentenbond.nl/forum/showthread.php?t=3984

Vasthoudertje zei

REACTIE VAN PAKDIE FOTO OP BABYBRABBELNET:
Het is natuurlijk heel spannend via internet allerhande "indianen" verhalen te verkondigen (veel van wat ik hier lees is, of niet, of slechts de halve waarheid).
Natuurlijk zullen er bij ons ook fouten gemaakt worden, dat kan niet anders bij duizenden foto's per week, en ik begrijp ook dat alleen die gevallen interesant genoeg zijn om te plaatsen.
Verder begrijp ik dat ik me nu natuurlijk niet populair maak hier, maar de waarheid mag ook wel eens verteld worden.
Voor echte problemen zijn wij heel bereikbaar, ons internet adres ontvangt iedere klant die foto's bij ons laat maken, maar voor degene die daar blijkbaar nog moeite mee hebben: jos@pakdiefoto.com (alleshier@pakdiefoto.com werkt overigens!)
Jos Haasewinkel - Pakdiefoto

Vasthoudertje zei

Beste Jos: Het zou een heleboel 'indianeverhalen' schelen als je gewoon bereikbaar was. En nee, alleen een emaialdres is NIET voldoende.

pakdiefoto zei

De reden dat wij tel. niet bereikbaar zijn is heel simpel:
Wij hebben geen bemand kantoor, als wij op lokatie aan het werk zijn is tel. kontakt onmogelijk, bovendien helpt het niet, want wij kunnen ook niets nagaan dan.
Mocht het idd zo zijn dat tel. kontakt een verplichting is, dan rest ons niets anders nabestellingen uitsluitend nog per post (of in het geheel niet) te accepteren.
Ik wil er toch nogmaals op wijzen dat het overgrote deel van de nabestellingen wel goed gaan, en van die waar het mis is gegaan is vrijwel altijd de oorzaak van onjuiste, onvolledig informatie.
(Betaling zonder order nummer vanaf een andere naam is een veel voorkomend voorbeeld)

Vasthoudertje zei

Dag Pakdiefoto. Het "veel onderweg zijn" is geen excuus om niet bereikbaar te zijn. U bent als webwinkel niet alleen verplicht tot het plaatsen van een echt telefoonnummer en adres, het stelt ons ontevreden klanten ook in staat u te bereiken als u (weer) niet reageert op de emails. Een antwoordapparaat afluisteren kan 'op afstand' en is echt niet veel werk... Een ADRES telt mij als klant in staat uw bedrijf op te zoeken als het aan uw kant allemaal in het honderd loopt.

Unknown zei

Een adres staat wel degelijk op onze website vermeld.